Το σχολείο μας συμμετείχε στο 1ο μαθητικό συνέδριο που διοργάνωσε στις 10 και 11 Μαΐου 2018 η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στις αίθουσες του Αρχαιολογικού Μουσείου και της Πινακοθήκης Καρδίτσας και οι μαθητές μας έλαβαν μέρος με τέσσερις εισηγήσεις.
Η πρώτη αφορούσε μια πρωτότυπη ερευνητική εργασία με θέμα «Η εξάλειψη των πλαστικών σακουλών και η προστασία της θαλάσσιας ζωής», με εισηγητές τους μαθητές της Β τάξης Ευάγγελο Κάσσο, την Αντωνία Λιακοπούλου και τον Αλέξανδρο Κοτρώτσιο.
Η άλλη εισήγηση αφορούσε τα σχολικά προγράμματα “Στα μονοπάτια της Βυζαντινής τέχνης και του Αριστοτέλη” που τα παρουσίασαν ο μαθητής της Γ τάξης Παναγιώτης Χρυσικός και η μαθήτρια της Β τάξης Βασιλιάνα Θέου.
Η τρίτη συμμετοχή αφορούσε μια μελέτη του μαθητή μας Κάσσου Ευάγγελου,με θέμα “Γεωγραφικό Προφίλ στην Ανάλυση Εγκληματικών Ερευνών”.
Τέλος οι μαθητές μας Βασιλιάνα Θέου και Κάσσος Ευάγγελος συμμετείχαν με τους μαθητές του 4ου Λυκείου Καρδίτσας στην παρουσίαση του προγράμματος “Euroscola”και παρουσίασαν την επίσκεψή τους στο Στρασβούργο και τις εμπειρίες που αποκόμισαν από το Ευρωκοινοβούλιο. Όλες οι εισηγήσεις ήταν πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες και αξίζουν συγχαρητήρια στα παιδιά για τις εργασίες και τις ωραίες ιδέες τους.
Η ομάδα του 1ου Γενικού Λυκείου Καρδίτσας, αποτελούμενη από τους μαθητές Ευάγγελο Κάσσο, Βασίλειο Παπαοικονόμου και Ελευθερία Χαλιαμάλια, καθώς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδα Κάσσο (μέντορας Φυσικής) και Χρυσούλα Γκορίλα (μέντορας Χημείας), αφού πρώτευσε στην πανελλήνια φάση του διαγωνισμού, εκπροσώπησε τη χώρα μας στην 16η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών 2018- EUSO 2018 που διεξήχθη από 28 Απριλίου έως 5 Μαΐου 2018 στη Λιουμπλιάνα της Σλοβενίας.
Στο EUSO 2018 συμμετείχαν 52 τριμελείς ομάδες μαθητών και συνοδών εκπαιδευτικών από 25 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το διαγωνιστικό μέρος έγινε στα εργαστήρια του τμήματος Χημείας και Χημικών μηχανικών του Πανεπιστημίου της Λιουμπλιάνα. Οι μαθητές διαγωνίστηκαν σε δύο πειραματικές δραστηριότητες Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας διάρκειας τεσσάρων ωρών η καθεμία. Οι δύο δραστηριότητες είχαν θέμα το κρασί, που αποτελεί έναν από τους βασικούς κλάδους οικονομικής δραστηριότητας της Σλοβενίας. Οι μαθητές κλήθηκαν να μελετήσουν, να αναλύσουν και να αναγνωρίσουν δείγματα από κρασί, φύλλα αμπελιού και έντομα.
Το πρόγραμμα της διοργάνωσης είχε επίσης ενδιαφέρουσες δραστηριότητες με σκοπό την γνωριμία των μαθητών μεταξύ τους και επισκέψεις σε σημεία επιστημονικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος για μαθητές και συνοδούς.
Κατά την τελετή λήξης έγινε η ανακοίνωση και η απονομή των μεταλλίων με την παρουσία της Υπουργού Παιδείας, Επιστημών και Αθλητισμού της Σλοβενίας. Στην τελετή λήξης παρευρέθηκε μαζί με την ελληνική αποστολή ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Πρεσβείας στη Σλοβενία κος Μεσσίνης.
Συγχαρητήρια αξίζουν στους μαθητές της αποστολής για την άψογη συμπεριφορά τους καθώς και για την επίδοσή τους σε μια τόσο υψηλού επιπέδου διοργάνωση. Επίσης συγχαρητήρια αξίζουν σε όλα τα μέλη της Ελληνικής αποστολής για την άψογη συνεργασία τους κατά τη διάρκεια της μετάφρασης των θεμάτων. Ευχόμαστε σε όλους ακόμα μεγαλύτερες προκλήσεις και διακρίσεις για το μέλλον!
Όλη αυτή η εμπειρία των μαθητών μας, πιθανόν δεν θα υπήρχε, αν δεν διασφαλιζόταν η μετακίνηση και διαμονή της ομάδας στην Λιουμπλιάνα, γεγονός στο οποίο συνέδραμαν αποφασιστικά, καλύπτοντας τα έξοδα μεταφοράς και εν μέρει της διαμονής της, καθώς και τα έξοδα προετοιμασίας των μαθητών οι χορηγοί:
Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), μετά από εισήγηση του προέδρου του ομότιμου καθηγητή κ. Κυριάκου Αθανασίου
Ενεργειακή Κάμπου Δ. Καρδίτσας (ΕΝΔΗΚΑ Α.Ε.), με εισήγηση του Δημάρχου Καρδίτσας κ. Φώτη Αλεξάκου
ο πρόεδρος του ομίλου Δομοτεχνική κ. Απόστολος Αλεξόπουλος, ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου DomotelArni
Ι. ΚΤΕΟ Καρδίτσας Α.Ε. (ιδιαίτερα συγκινητική η προσφορά των υπαλλήλων της γραμματείας της εταιρείας)
Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ν. Καρδίτσας, που με εισήγηση του προέδρου του κ. Λάμπρου Σιατήρα πρόσφερε τη δωρεάν μεταφορά των μελών της αποστολής
INTERAMERICAN Καρδίτσας που μέσω του ασφαλιστή κ. Αναστάσιου Φούκα πρόσφερε πλήρη ταξιδιωτική ασφάλεια για όλα τα μέλη της αποστολής.
Όλους τους παραπάνω αλλά και όσους ανώνυμα βοήθησαν την ομάδα του σχολείου μας, αισθανόμαστε την ανάγκη δημοσίως να τους ευχαριστήσουμε θερμά. Η ανταπόκρισή τους δείχνει την ευαισθησία τους στα ζητήματα της δημόσιας εκπαίδευσης και μας δίνει κουράγιο να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για την ολοένα και μεγαλύτερη αναβάθμιση της ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Τo 1o Γενικό Λύκειο Καρδίτσας, με τους εκπαιδευτικούς Νομικό Αναστάσιο ΠΕ04.01, Μπριάνα Σοφία ΠΕ.05, Μητρογώγου Χαρίκλεια ΠΕ.06 και τους μαθητές της Α΄ τάξης Αναγνωστόπουλο Παναγιώτη, Βήττα Ευαγγελία, Βλάχου Πολυξένη και Συροπούλου Ειρήνη, συμμετείχε σε διακρατική συνάντηση στη Vratsa της Βουλγαρίας από τις 07–14 Απριλίου 2018 στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, που υλοποιείται κατά το τρέχον σχολικό έτος με θέμα:
“Together to reach efficient and encouraging schools-T.R.E.E.S.”
Οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν ένα ενδιαφέρον και εποικοδομητικό πρόγραμμα με πολλές δράσεις, όπως: ice breaking activities, video conferences, έκθεση posters, work meetings, επίσκεψη στο Gabrovo και στο υπαίθριο μουσείο ιστορίας της χώρας, επίσκεψη στη φυσική γέφυρα του Θεού και στην Τσάικα , εκμάθηση παραδοσιακών χορών, παρακολούθηση μαθημάτων μουσικής και karaoke, μαθήματα διακόσμησης, φύτεμα δένδρου (όπως γίνεται σε κάθε διακρατική) και επίσκεψη στο Δημαρχείο της πόλης.
Στο σχολείο υποδοχής, Secondary school OTEC PAISII, που είναι ένα καλλιτεχνικό σχολείο, οι μαθητές και οι καθηγητές από τις 09:30 έως τις 16:00 κάθε μέρα παρακολούθησαν και συμμετείχαν σε πολλές από τις προαναφερθείσες δράσεις, καθώς και σε ενδιαφέρουσες συζητήσεις για το πρόβλημα της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και τους πιθανούς τρόπους αντιμετώπισής του.
Καθηγητές και μαθητές προερχόμενοι από τη Γαλλία, Λιθουανία, Βουλγαρία, Ισπανία και την Ελλάδα με συντονιστή το Γαλλικό σχολείο, συνεκτίμησαν ότι επιτεύχθηκαν οι στόχοι του project και προγραμμάτισαν τις δράσεις για την επόμενη συνάντησή τους στη Sevilla της Ισπανίας.
Η ομάδα εκπαιδευτικής ρομποτικής του 1ου ΓΕΛ Καρδίτσας παρουσίασε, την Τρίτη 17-04-2018, στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής των Ελλήνων project με θέμα: «Η εξάλειψη των πλαστικών σακουλών και η προστασία της θαλάσσιας ζωής».
Οι μαθήτριες Μαρία Ραφαηλία Σαριδάκη, Κωνσταντίνα Μαυρογιάννη της Γ΄τάξης και οι μαθητές Ευάγγελος Κάσσος, Χρίστος Κεραμίδας και Αντωνία Λιακοπούλου της Β΄τάξης, μέλη της ομάδας, παρουσίασαν με επιτυχία το project και απάντησαν σε ερωτήσεις βουλευτών, μελών της επιτροπής, που εγκωμίασαν την προσπάθεια και το αποτέλεσμα των μαθητών.
Την ομάδα των μαθητών προσκάλεσε η πρόεδρος της επιτροπής κα Κατερίνα Ιγγλέση, βουλευτής ΣΥ.ΡΙΖ.Α του Ν. Χαλκιδικής, ενώ την ομάδα υποδέχθηκαν οι κα Παναγιώτα Βράντζα, βουλευτής ΣΥ.ΡΙΖ.Α του Ν Καρδίτσας, μέλος της επιτροπής και ο κος Κώστας Τσιάρας, βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας του Ν. Καρδίτσας.
Στη συνεδρίαση της επιτροπής παραυρέθηκαν επίσης η εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Τεχνολογίας κα Σοφία Λαπατά και ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ε.Ο.ΑΝ κος Δημήτρης Πολιτόπουλος. Την ομάδα συντόνισαν και συνόδεψαν στη Βουλή οι καθηγητές κα Χρυσούλα Γκορίλα, Χημικός και ο κος Αναστάσιος Νομικός, Φυσικός.
Η συνεδρίαση βρίσκεται στη διεύθυνση: tinyurl.com/voulitv, ενώ η εργασία της ομάδας θα παρουσιαστεί και στο 1ο Μαθητικό Συνέδριο «Δημιουργική Πολυφωνία στο Σύγχρονο Σχολείο», που συνδιοργανώνεται από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας και το Γραφείο Σχολικών Συμβούλων.
Διαδικτυακή σύνδεση του 1ου Λυκείου Καρδίτσας με το CERN
Για δεύτερη φορά το 1ο ΓΕΛ Καρδίτσας συνδέθηκε διαδικτυακά με το CERN. Το CERN είναι το μεγαλύτερο ερευνητικό κέντρο σωματιδιακής φυσικής στον κόσμο. (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire). Βρίσκεται δυτικά της Γενεύης, στα σύνορα Ελβετίας και Γαλλίας. Ιδρύθηκε το 1954 από δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες και σήμερα αριθμεί 22 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, η οποία είναι και ιδρυτικό μέλος.
Τα επιστημονικά επιτεύγματα τα οποία έχουν συνδεθεί με την ιστορία του CERN, είναι μοναδικά. Κορυφαίες στιγμές στην ιστορία του CERN ήταν τα 2 Νόμπελ φυσικής που απονεμήθηκαν την πρώτη φορά το 1983 με την ανακάλυψη των μποζονίων W και Z στα πειράματα UA1 και UA2 στον Carlo Rubbia και στον Simon van der Meer, και το 2012 με την ανακάλυψη του Μποζονίου Higgs στα πειράματα CMS και ATLAS.
Το CERN ερευνά τα συστατικά της ύλης και το είδος των δυνάμεων που την κρατούν ενωμένη. Οι ερευνητές χρησιμοποιούν όλες τις, υψηλού επιπέδου, επιστημονικές δυνατότητες που τους παρέχει το εργαστήριο. Πρόκειται για επιταχυντές που επιταχύνουν τα μικροσκοπικά σωματίδια σε ταχύτητες λίγο μικρότερες από την ταχύτητα του φωτός και ανιχνευτές που κάνουν τα σωματίδια αυτά "ορατά".
Ο ανιχνευτής CMS είναι ένας από τους τέσσερις ανιχνευτές που βρίσκονται 100 μέτρα κάτω από το έδαφος της Γενεύης στα Γαλλοελβετικά σύνορα. Πρόκειται για μια υπερκατασκευή χιλιάδων τόνων που σκοπό έχει να απαντήσει σε πλήθος ερωτημάτων. Ένα από αυτά είναι πως ήταν το σύμπαν κάποια νανοδευτερόλεπτα μετά τη «μεγάλη έκρηξη»
Με τη βοήθεια του διαδικτύου οι μαθητές και οι καθηγητές του 1ου Λυκείου «κατέβηκαν» στον ανιχνευτή CMS και σε πραγματικό χρόνο είδαν αυτή την υπερκατασκευή από κοντά. Συνομίλησαν με επιστήμονες που εργάζονται εκεί, τους έθεσαν τα ερωτήματά τους και έλαβαν απαντήσεις για το μέλλον του σύμπαντος, για την υπερσυμμετρία, για την σκοτεινή ενέργεια, για τις μελανές οπές, για τη Θεωρία του Καθιερωμένου Προτύπου (Standard Model) κ.α.
Αξίζει να πούμε ότι ανάμεσα στους μαθητές του 1ου Λυκείου ήταν και 2 μαθητές από το 5ο Γυμνάσιο Καρδίτσας, ο Παπαευαγγέλου Ειρηναίος και ο Παπαγιάννης Μιχάλης που τους συνόδευε η καθηγήτρια του σχολείου κ. Ελευθερία Παππά.
Οι μαθητές και οι καθηγητές του σχολείου ευχαριστούν τον κ. Άγγελο Αλεξόπουλο, education and outreach officer του CERN ο οποίος πάντα ενθαρρύνει τέτοιες πρωτοβουλίες και βοήθησε για την άρτια οργάνωση αυτής της προσπάθειας.
Τον συντονισμό και την οργάνωση από πλευράς του 1ου Λυκείου είχε ο καθηγητής του σχολείου, φυσικός κ. Παναγιώτης Τσίνας.
Το 1ο Γενικό Λύκειο Καρδίτσας πραγματοποίησε τριήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη, Ξάνθη και Κομοτηνή.
Η εκπαιδευτική επίσκεψη έγινε στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος του κ. Αναστασίου Νομικού και κ. Κωνσταντίνου Φιλίππου με θέμα: «Οι φυσικές επιστήμες στην υπηρεσία του ανθρώπου», στο οποίο συμμετέχουν 17 μαθητές της Α΄ Λυκείου και ανάλογου προγράμματος του κ. Παναγιώτη Τσίνα και κ. Ηλία Σβερώνη με θέμα: «Θετικές επιστήμες, τέχνη και πολιτισμός», που συμμετέχουν 26 μαθητές της Α΄ Λυκείου.
Την πρώτη ημέρα οι μαθητές και οι συνοδοί επισκέφθηκαν το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ και ξεναγήθηκαν στις εκθέσεις: Αρχαία Ελληνική Τεχνολογία, το Τεχνοπάρκο, που είναι ένας χώρος διάδρασης, Νίκολα Τέσλα και Τεχνολογία Μεταφορών. Τέλος παρακολούθησαν δύο ταινίες σχετικές με τα θέματα των προγραμμάτων.
Τη δεύτερη ημέρα επισκέφθηκαν το κέντρο πληροφόρησης λιμνών Βιστωνίδας και Ισμαρίδας, που βρίσκεται στο Πόρτο Λάγος Ξάνθης. Εκεί έγινε ενημέρωση για την προστατευόμενη περιοχή Εθνικού Πάρκου Α.Μ.Θ. και ακολούθησε ξενάγηση στον υγροβιότοπο. Την ίδια ημέρα οι μαθητές και οι συνοδοί επισκέφθηκαν το Μουσείο Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή στην Κομοτηνή. Το μουσείο φιλοξενεί τα αρχεία, το έργο, τα προσωπικά αντικείμενα και τις οικογενειακές φωτογραφίες του μεγάλου μαθηματικού. Η κα Χαρά Μαρκουλάκη, μουσειολόγος, αναφέρθηκε στη ζωή και το έργο του διακεκριμένου επιστήμονα και επικοινώνησε διαδραστικά με τους μαθητές.
Η μαθήτρια Αιμιλία Μασούρα φιλοτέχνησε έναν αναμνηστικό πίνακα που παραδόθηκε στο μουσείο.
Την Τρίτη ημέρα επισκέφθηκαν το Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης και ακολούθησε πρόγραμμα περιήγησης στην παλιά πόλη της Ξάνθης από τον διευθυντή του μουσείου κ. Πασχάλη Ξανθόπουλο. Αρχιτεκτονικοί ρυθμοί τόσο της Ανατολής όσο και Ευρωπαϊκοί συνυπάρχουν όπως συνυπάρχουν και άνθρωποι με διαφορετικές πολιτισμικές καταβολές. Τέλος επισκέφθηκαν το Σπίτι της Σκιάς όπου έγινε ξενάγηση από τον καλλιτέχνη και δημιουργό της έκθεσης Τριαντάφυλλο Βαΐτση. Το φως, η σκιά, η γεωμετρία και φαντασία κυριαρχούν στη συγκεκριμένη έκθεση.
Η εκπαιδευτική επίσκεψη ήταν εποικοδομητική και ιδιαίτερα χρήσιμη για όλους τους συμμετέχοντες. Κλείνοντας ευχαριστούμε όσους βοήθησαν ώστε οι ξεναγήσεις σε όλες τις επισκέψεις να γίνουν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες.