Αρχικά, από τους μαθητές και μαθήτριες μέλη του ομίλου, παρουσιάσθηκαν τα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησαν για τη διερεύνηση απόψεων και στάσεων του κοινού απέναντι στις έννοιες, τις επιπτώσεις και την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και κρίσης.
Στην ημερίδα συμμετείχε ο καθηγητής του Τμήματος Βιοχημείας & Βιοτεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Δημήτρης Κουρέτας, ο οποίος παρουσίασε τρόπους αξιοποίησης προϊόντων Γεωργικών Βιομηχανιών για Παρασκευή Βιολειτουργικών Ζωοτροφών, συμβάλλοντας έτσι στην Κυκλική Οικονομία στην Πράξη.
Στη συνέχεια, ο Προϊστάμενος Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, Μουζακίου, Αντώνης Ντάνης, ανέπτυξε τα αίτια και αντιμετώπιση του ακραίου φαινομένου των πλημμυρών, και το σημαντικό ρόλο της Εκπαίδευσης στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών.
Ο καθηγητής του Τμήματος Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου & Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Μιχάλης Βραχνάκης, παρουσίασε διεξοδικά, την έννοια και τη σημασία της βιοποικιλότητας, το ρόλο που διαδραματίζει ο άνθρωπος, καθώς και την επίδραση της κλιματικής κρίσης στις μεταβολές της βιοποικιλότητας.
Τέλος, ο γενικός Διευθυντής της ΑΝΚΑ Α.Ε. Βαγγέλης Σακελλαρίου και η υπεύθυνη του έργου 2ISECAP Αγορίτσα Αντωνίου, παρουσίασαν τις ενέργειες και πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται σε τοπικό επίπεδο για το σχεδιασμό πολιτικών και δράσεων με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, με προσανατολισμό τη συμμετοχή Πολιτών.
Η όλη παρουσίαση της εκδήλωσης, τα κείμενα και η ροή, ήταν έργο των μαθητών, στο πλαίσιο της γενικότερης στάσης “students on stage”, ενώ τον συντονισμό του ομίλου έχουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου Σοφία Παπακώστα, Βιολόγος, και Μιχάλης Παπανούσκας, Χημικός.
Ευχαριστούμε θερμά στους εισηγητές για την άμεση ανταπόκριση και το χρόνο που διέθεσαν. Στην ημερίδα παραβρέθηκε ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κ. Κωνσταντίνος Ζαχαρής, εκπαιδευτικοί, γονείς και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Τέτοιου είδους πρωτοβουλίες αποτελούν ελπίδα όχι μόνο για την πρόληψη και αντιμετώπιση καταστρεπτικών κλιματικών φαινομένων, αφού προέρχονται από μαθητές και μαθήτριες και απευθύνονται σε όλους τους πολίτες, με στόχο την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και δημιουργία ενεργών πολιτών, αλλά και τη διαμόρφωση συμπεριφορών στο πλαίσιο σεβασμού του περιβάλλοντός μας.
Την Παρασκευή 17 Μαρτίου, στο πλαίσιο του 38ου Πανελληνίου Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου, που διοργανώνει η Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων Καρδίτσας, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας και με τη φιλοξενία του Θεάτρου ΟΨΕΙΣ, οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος Β2 του 1ου Πειραματικού ΓΕΛ Καρδίτσας συμμετείχαν σε εργαστήριο με τον σκηνογράφο Αντώνη Χαλκιά, τον πανεπιστημιακό Παύλο Κάβουρα και τον ηθοποιό Μιχάλη Αεράκη, με θέμα «Μετουσιώνοντας το κείμενο σε παράσταση: ο δημιουργικός διάλογος ανάμεσα στους συντελεστές ενός θεατρικού έργου».
Οι μαθητές είχαν ήδη μελετήσει το θεατρικό έργο του Αρκά «Εχθροί εξ αίματος» και συμμετείχαν ενεργά στο εργαστήριο, απαντώντας σε ερωτήσεις, αλλά θέτοντας και οι ίδιοι προβληματισμούς στους επιμορφωτές.
Διαπίστωσαν διά ζώσης πώς οργανώνεται σκηνογραφικά πρώτα και σκηνοθετικά κατόπιν μια παράσταση με τη γνώμη και την έμπνευση καταξιωμένων ανθρώπων του χώρου. Συζήτησαν θέματα που άπτονται του θεάτρου και της τέχνης γενικότερα και αποκόμισαν τα καλύτερα συμπεράσματα για το ρόλο τους στη ζωή του ανθρώπου.
Τους μαθητές συνόδευσαν οι φιλόλογοι του Λυκείου Βαγγέλης Ντελής και Νατάσα Δανιήλ.
H Διεθνής Ομάδα Εκλαΐκευσης Φυσικής Σωματιδίων (International Particle Physics Outreach Group, IPPOG), σε συνεργασία με την Ελληνική Ομάδα Εκλαΐκευσης και την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝΕΚΦΕ) συντόνισε για το 2023 τη διοργάνωση προχωρημένων μαθημάτων φυσικής σωματιδίων στο πλαίσιο μιας διεθνούς δράσης μεταξύ 60 κρατών.Εννιά μαθητές της Γ΄ Λυκείου και δύο εκπαιδευτικοί του 1ου Πειραματικού ΓΕΛ Καρδίτσας άφησαν για μια ημέρα το σχολείο, προστρέχοντας στο πλησιέστερο ερευνητικό κέντρο ώστε να ανακαλύψουν τη μεθοδολογία της βασικής έρευνας για την ύλη και τις δυνάμεις της. Για το σκοπό αυτό μετέβησαν την Τετάρτη 15 Μαρτίου στο Τμήμα Φυσικής του ΑΠΘ, όπου πραγματοποιήθηκε Masterclass Φυσικής Σωματιδίων.
Οι μαθητές ταξίδεψαν στον παράξενο, αλλά και υπέροχο κόσμο των στοιχειωδών σωματιδίων. Έμαθαν, πως τα ηλεκτρόνια, τα μιόνια , τα νετρίνα, τα quark, και πολλά άλλα σωματίδια, μαζί με τους φορείς αλληλεπιδράσεων, αποτέλεσαν την μαγιά για να δημιουργηθεί ο κόσμος που μας περιβάλλει. Μεταφέρθηκαν νοερά 100 μέτρα κάτω από το έδαφος της Γενεύης, εκεί που βρίσκεται ο Μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων (LHC) στο CERN, εκεί που αναζητούνται τα μυστικά του σύμπαντος.
Η ημερίδα κατά τις πρωινές ώρες περιείχε τρεις ομιλίες από ενεργούς ερευνητές-επιστήμονες, οι οποίοι εξήγησαν και ανέλυσαν τομείς και μεθόδους της βασικής έρευνας. Οι καθηγητές της σχολής στις εισηγήσεις τους, μίλησαν για την εξέλιξη της Φυσικής, στην πορεία των ετών, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στη σημερινή μας εποχή οι επιστήμονες. Η υπερσυμμετρία, η σκοτεινή ενέργεια και ύλη, η θεωρία των χορδών είναι κάποια από αυτά.
Το μεσημέρι οι μαθητές μετακινήθηκαν στα εργαστήρια του Τμήματος, όπου επεξεργάστηκαν πραγματικά πειραματικά δεδομένα από πειράματα φυσικής σωματιδίων που διεξήχθησαν την περίοδο 2011-2013 στον επιταχυντή LHC του CERN. Στο τέλος της ημέρας, όπως συμβαίνει σε κάθε διεθνή συνεργασία, οι συμμετέχοντες μαθητές συνδέθηκαν, μέσω διαδικτύου, και συζήτησαν τα αποτελέσματά τους και την εμπειρία τους με τρεις ακόμη επιστημονικές ομάδες που ακολούθησαν παρόμοια διαδικασία.
Η ομάδα του 1ου Πειραματικού ΓΕΛ Καρδίτσας απαρτίστηκε από τους εκπαιδευτικούς Γιάννη Γεννάδιο και Χριστιάννα Κυρίτση και από τους μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου: Θ. Βαρσάμη, Κ. Ζαρκαδούλα, Δ. Καυχίτσα, Κ. Κουμαδίτη, Α. Μισαηλίδη, Μ. Νταντάμη, Δ. Παπακώστα, Σ. Σαράτσι και Δ. Τολιοπούλου
Το 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Καρδίτσας, στο πλαίσιο υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “Jobs4Future”, υλοποίησε την τέταρτη διακρατική, δια ζώσης συνάντηση και επισκέφτηκε με έξι μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Λυκείου και δύο καθηγήτριες, στο διάστημα από 12 έως 17 Μαρτίου 2023, την πόλη Balikesir της Τουρκίας.
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν επίσης μαθητές/τριες και καθηγητές/τριες από τη Ρουμανία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Τουρκία.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο της Τουρκίας, οι ομάδες των μαθητών και των εκπαιδευτικών ενημερώθηκαν για τις καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές που προκύπτουν από έγκυρες μελέτες την παρούσα χρονική περίοδο, τις δεξιότητες και τα προσόντα που οφείλουν να αναπτύξουν οι νέοι της Ευρώπης για να εξασφαλίσουν την επιτυχημένη επαγγελματική αποκατάσταση τους και συζήτησαν για τα προβλήματα και δυσκολίες των νέων σχετικά με την αγορά εργασίας. Παράλληλα γνώρισαν τον πολιτισμό και τον ιστορικό πλούτο της περιοχής όπως την αρχαία πόλη της Εφέσου, το σπίτι του Κεμάλ Ατατούρκ, το Τεχνολογικό Ινστιτούτο και επισκέφθηκαν το μεγάλο εργοστάσιο «BEST» που κατασκευάζει μετασχηματιστές και ενημερώθηκαν για τις συνθήκες εργασίας που αυτό προσφέρει.
Το πρόγραμμα θα κλείσει με την τελευταία κινητικότητα που θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο στην Τραπεζούντα της Τουρκίας.
Το 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Καρδίτσας, στο πλαίσιο υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “Jobs4Future”, υλοποίησε την τρίτη διακρατική, δια ζώσης συνάντηση και επισκέφτηκε με τρεις μαθήτριες και τρεις καθηγήτριες, το διάστημα από 11 έως 16 Δεκεμβρίου 2022, την πόλη Βιλέλα της Πορτογαλίας. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν επίσης μαθητές/τριες και καθηγητές/τριες από τη Ρουμανία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Τουρκία.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο φιλοξενίας οι ομάδες των μαθητών και των εκπαιδευτικών εργάστηκαν στο θέμα του προγράμματος που αφορούσε στο εργασιακό καθεστώς στις συμμετέχουσες χώρες, στις καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές που προκύπτουν από έγκυρες μελέτες την παρούσα χρονική περίοδο, στις δεξιότητες και τα προσόντα που οφείλουν να αναπτύξουν οι νέοι της Ευρώπης για να εξασφαλίσουν την επιτυχημένη επαγγελματική αποκατάσταση τους. Επίσης, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης του Δήμου της Βιλέλα, όπου οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν από τη διευθύντρια του κέντρου για τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται και υλοποιούνται Ευρωπαϊκά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα που αφορούν στην επιχειρηματικότητα, στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση των άνεργων για την ένταξη ή επανένταξή τους στην αγορά εργασίας της περιοχής. Ακολούθησε εκπαιδευτική επίσκεψη σε μεγάλη βιομηχανία κατασκευής επίπλων όπου οι μαθητές ενημερώθηκαν για τις επαγγελματικές προοπτικές που δημιουργούνται σε νέους ανθρώπους στον τομέα της κατασκευής επίπλων.
Πέραν των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, δόθηκε η ευκαιρία σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να επισκεφθούν τη δημοτική πινακοθήκη της περιοχής, να γνωρίσουν τους σημαντικότερους ζωγράφους και να περιηγηθούν στους χώρους της, θαυμάζοντας τους σπουδαιότερους πίνακες τους. Επίσης ταξιδέψαν στη χαρακτηρισμένη από την UNESΟ ως μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς πόλη του Πόρτο, όπου και διέσχισαν τη γέφυρα Ponte D. Luis I, περιηγήθηκαν στην περιοχή της όχθης του ποταμού Δούρου, θαυμάσανε από κοντά την γοτθικού ρυθμού εκκλησία με μπαρόκ του Άγιου Φραγκίσκου και το κάστρο Guimarães.
Το πρόγραμμα συνεχίζεται με την επόμενη διακρατική συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί στην Τραπεζούντα της Τουρκίας τον προσεχή Μάρτιο.
Οι μαθητές/τριες του Ομίλου Ρομποτικής συμμετείχαν στο 11ο Ψηφιακό Φεστιβάλ που θα πραγματοποιήθηκε στις 12 και 13 Μαϊου 2022 με τα παρακάτω έργα:
1η ομάδα: Αμάρντα, Βάσια: Ηλεκτρονικό σακκίδιο ποδηλάτη
Microbit ραμμένο πάνω σε σακκίδιο. Όταν ενεργοποιείται και ο ποδηλάτης γέρνει αριστερά ανάβει αριστερό φλας. Όμοια για δεξιά. Ενεργοποιείται όταν υπάρχει σκοτάδι.
2η ομάδα: Χρήση micro:bit και dc κινητήρων για τη δημιουργία μικρού ρομποτικού οχήματος: προβλήματα και λύσεις
Ρομποτική κατασκευή η οποία ακολουθεί τον ιδιοκτήτη και στρίβει χρησιμοποιώντας τη μαγνητική πυξίδα και τον αισθητήρα απόστασης. Απαιτεί 2 mirobit (ένα έχει ο ιδιοκτήτης και ένα έχει το ρομπότ).
3η ομάδα: Πάνος, Μάριος
Archaio: Μια εφαρμογή για τον εμπλουτισμό της περιήγησης επισκεπτών στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας.
4η ομάδα: Θωμάς, Μάριος, Κωνσταντίνος
Πόρτα με προγραμματιζόμενη ηλεκτρονική κλειδαριά και συναγερμό.
Οι υποψήφιοι ΑΣΕΙ - ΑΣΣΥ που υποβάλλουν (ηλεκτρονικά) αίτηση – υπεύθυνη δήλωση με εξεταστικό κέντρο τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών, θα εξεταστούν με μέριμνά της.
Οι δεκτοί υποψήφιοι θα κατανεμηθούν σε ομάδες, οι οποίες θα ξεκινούν διαδοχικά (πχ η πρώτη Δευτέρα, η δεύτερη Τρίτη κ.ο.κ).
Η ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων της κάθε ομάδας θα κοινοποιηθεί στην ιστοσελίδα (smy.army.gr) και στην πύλη της Σχολής, στις 8 Μαρ 22, με την ανακοίνωση του προγράμματος και των δεκτών υποψηφίων.
Οι Προκαταρκτικές Εξετάσεις (ΠΚΕ) κάθε ομάδας θα διαρκέσουν πέντε (5) εργάσιμες ημέρες, ως εξής:
1η ημέρα: Α' ψυχομετρική δοκιμασία (γραπτή), στη Σχολή (Τρίκαλα).
2η ημέρα: Β' ψυχομετρική δοκιμασία (προφορική), στη Σχολή (Τρίκαλα).
3η ημέρα: Υγειονομική εξέταση στο 424 ΓΣΝΕ (Θεσσαλονίκη).
4η ημέρα: Εξέταση από την Ανωτάτη Στρατού Υγειονομική Επιτροπή (ΑΣΥΕ), στο 424 ΓΣΝΕ (Θεσσαλονίκη).
5η ημέρα: Αθλητικές δοκιμασίες στο δημοτικό στάδιο Καλαμπάκας (και κολυμβητήριο Τρικάλων όπου απαιτείται).
Οι υποψήφιοι για το Τμήμα Ιπταμένων της Σχολής Ικάρων, οι οποίοι θα δηλώσουν ως εξεταστικό κέντρο τη ΣΜΥ, θα πρέπει επιπλέον να εξεταστούν έως 3 ημέρες σε πρόσθετες υγειονομικές εξετάσεις και ψυχομετρικές δοκιμασίες στην Αθήνα με μέριμνα της ΔΑΕ/Β1, αφού πρωτίστως έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία τις ΠΚΕ που διενήργησε η ΣΜΥ.
Το πρόγραμμα υλοποιείται από το τμήμα Β2 με υπεύθυνους εκπαιδευτικούς τους: Καμπόση Μαρία, Μητρογώγου Χαρίκλεια και Τσίνα Παναγιώτη
Θα εστιάσουμε στην παραγωγή και διάχυση ψηφιακού υλικού σχετικό με το θέμα του μετριασμού και της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή και κυρίως στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής σε τοπικό επίπεδο με συγκεκριμένες δράσεις προσαρμογής σε όλους τους τομείς όπως: η αποτελεσματικότερη χρήση των λιγοστών υδάτινων πόρων, η προσαρμογή των υφιστάμενων προδιαγραφών κατασκευής κτηρίων, ώστε να είναι ανθεκτικά στις μελλοντικές κλιματικές συνθήκες και σε ακραία καιρικά φαινόμενα, η κατασκευή αντιπλημμυρικών τειχών και η ανύψωση των αναχωμάτων για την προστασία από την άνοδο της στάθμης της θάλασσας κλπ.